Hírek

Nagyobb biztonság Európa útjain

 

Európa közútjain évente körülbelül 1,2 millió baleset történik, ezeknek mintegy negyvenezer halálos áldozata és további 1,7 millió sérültje van. A balesetet szenvedők közül sokan nincsenek abban az állapotban, hogy telefonáljanak, de még az esetleges szemtanúk sem mindig tudnak segíteni. Ezt a problémát oldaná meg, ha az autó magától hívna segítséget - bármilyen utópisztikusnak tűnik is, pontosan ezt készül megvalósítani az Európai Unió eCall kezdeményezése.

 

Az eCall koncepciója

 

Az EU régi célja, hogy csökkentse a közutak halálos áldozatainak számát, ennek érdekében akciótervet dolgozott ki, kitűzve, hogy 2010-re a 2001-es szint felére csökkenjen a halálesetek száma. A 2003-ban indult eSafety kezdeményezés az információs és kommunikációs technológia felhasználásán alapul. Megvalósítása döcögősen indult ugyan, de lassan úgy tűnik, egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a tervezett lépések valósággá váljanak.

 

A kezdeményezés egyik eszköze az eCall rendszer, melytől a halálos áldozatok számának 5-10 %-os csökkenését várják, azaz több ezer ember életének megmentését. Az eCall olyan vészhívást takar, melyet egyfelől a vezető, vagy az utasok kezdeményeznek a járműbe beépített eCall gomb megnyomásával, vagy, abban az esetben, ha ők nem képesek erre, automatikusan maga a jármű.

 

Ha egy balesetben van is telefonálni képes sérült, vagy szemtanú, az még nem feltétlenül elegendő: a telefonos segélyhívók adatai szerint tíz betelefonálóból hat nem tudja pontosan megmondani, hol van, hova kell küldeni a segítséget. Az eCall-lal viszont akár saját hívás indításakor, akár automatikus jelzés esetén a jármű mindenképpen továbbítja a helyszín adatait. Baleset esetén egy érzékelő jelzése (pl. a légzsák működésbe lépéséhez kapcsolódóan) aktiválja a rendszert, mely egy meghatározott minimum adatcsomagot automatikusan elküld a vészhívó központnak. Ez az adathalmaz tartalmazza a baleset időpontját, helyszínét és a jármű típusát, haladási irányát akkor is, ha nincs olyan személy, aki önállóan segítséget tudna hívni. A jármű helyzetének meghatározása GPS segítségével történik, az adatok mobilhálózat segítségével érkeznek a segélyhívó központba. Hívás esetén a központ azonnal értesíti a legközelebbi mentőállomást, így a sebesültek a jelenleginél sokkal hamarabb kaphatnak segítséget, amin a súlyos sérültek élete is múlhat.

 

A rendszer működésének lényeges feltétele, hogy a járművek fel legyenek szerelve az eCall-hoz szükséges berendezésekkel. Ennek megvalósítása a kezdeményezés legnehezebb pontja, az eredeti tervek szerint 2009-re már csak eCall-kompatibilis új autókat lehetett volna forgalomba hozni Európában. A folyamatot szintén lassította, hogy (feltehetőleg a bevezetés jelentős költségei miatt) az eCall csatlakozási nyilatkozatát még mindig nem írta minden EU-ország alá. Ezek a költségek egyfelől a járművekhez kapcsolódnak: az új járműveknek eleve rendelkezniük kell a szükséges hardver és szoftver-kiegészítőkkel, a régebbieket pedig utólag kell felszerelni ezekkel. Az országokat lefedő segélyhívó rendszer kiépítése (vagy a már meglevők modernizálása) a másik jelentős tétel. Ezek a kiadások ugyanakkor a felmérések szerint már egy év alatt bőségesen megtérülnek, mind az orvosi költségek, mind a forgalomszabályozás (pl. a balesetek okozta dugók gyors elhárítása) terén.

 

Az eCall jelenlegi helyzete

 

A forgalomba helyezendő új járművek tervezett eCall-kompatibilitása, ha késéssel is, de megvalósulni látszik. További bizakodásra ad okot, hogy a járműgyártók mostanra több évi, milliós példányszámú, sikeres kísérleti üzemen vannak túl, és a szükséges csatlakozó infrastruktúra is egyre szélesebb körben lett letesztelve: a sort Finnország nyitotta, ott 2005-ben már folyt a rendszer részleges tesztüzeme, majd 2008-ra az egész országban kiépítették a segélyhívások kezelésének hálózatát. A finn elemzések mellett a német, osztrák és olasz tapasztalatok is segítik azokat az országokat, melyek később csatlakoznak az eCall rendszerhez.

 

2010 májusában öt új ország, Belgium, Dánia, Luxemburg, Málta és Románia csatlakozott a már korábbi aláíró tizenöt EU és további három európai országhoz (eddigi aláírók: Ausztria, Ciprus, Csehország, Észtország, Finnország, Németország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Hollandia, Svédország, Izland, Norvégia és Svájc). Magyarország azon kevesek között van, akik még nem csatlakoztak, de Lengyelországgal és Bulgáriával együtt hazánk is jelezte már szándékát a megállapodás mielőbbi aláírására.

 

A rendszer EU-szintű teljes kiépülésének új határideje 2014. Az L-IT Group a megfelelő szakembergárdával, tudással és IT rendszerek bevezetésében szerzett tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy projektmenedzsment vagy minőségbiztosítói részvétellel támogathassa az eCall hálózat jövőbeli magyarországi bővítési folyamatát.


 

Források:


http://en.wikipedia.org/wiki/ECall

http://www.esafetysupport.org/

http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/ecall/index_en.htm

http://ec.europa.eu/information_society/activities/intelligentcar/technologies/tech_07/index_en.htm

http://www.esafetysupport.org/en/ecall_toolbox/

http://techline.hu/it_vilag/20070828_ecall.aspx

http://www.qualcomm.com/common/documents/white_papers/eCall.pdf

http://www.gsmeurope.org/documents/positions/2009/GSMA_Europe_Position_Paper_eCall.pdf

http://www.ecall.fi/indexe.html

http://www1.adac.de/Verkehr/sicher_unterwegs/ecall/presse/default.asp?TL=2

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1593620/uk-shuns-ecall-life-saver

http://ec.europa.eu/information_society/activities/esafety/doc/ecall/faq.pdf

http://ec.europa.eu/magyarorszag/press_room/press_releases/20100504_ujabb_tagallomok_vezetik_be_a_gepjarmuvekben_alkalmazando_segelyhivorendszert_hu.htm

http://www.esafetysupport.org/en/news/european_commission_wants_ecall_on_european_roads_by_2014.htm

http://www.ecall.fi/eCall_status_11April2007.pdf

http://www.dolphin-technologies.com/upload/images/news/eCall.jpg

http://www.wireless-mag.com/assets/0/140/74171/cf9aa610-b4e8-4f29-84a9-42d6ce32ebec.jpg

http://www.octotelematics.com/upload/images/news/306171249797341862881224146477761303193651097449n.jpg

http://www1.adac.de/Verkehr/sicher_unterwegs/ecall/ecall_fzg/default.asp?ComponentID=174606&SourcePageID=173441