Hírek

Környezettudatosabb és biztonságosabb közlekedés

 

Az európai uniós törekvésekkel összhangban a következő években Európa-szerte, így Magyarországon is jelentős fejlesztések várhatóak a közlekedés területén. Ezeknek a fejlesztéseknek arra kell törekedniük, hogy megoldják a lokális, a regionális, illetve a globális közlekedés problémáit. Az összefoglaló néven Intelligens Közlekedési Rendszereknek (röviden: IKR) nevezett technológiák többek között a járművek helymeghatározásának, az utasok navigálásának, a biztonság és a környezettudatosság növelésének legfontosabb eszközei.

 

Az IKR rendszerek feladatai:


- Lehetőségek biztosítása - különösen a városokban - a környezet védelmére, a levegőszennyezés csökkentésére

- A forgalombiztonság növelése az informatikai támogatásnak köszönhetően a forgalomszabályozó- és információs rendszerek, illetve az intelligens járműfunkciók révén

- A monitoring infrastruktúra javítása, megteremtve a forgalomszabályozó intézkedéseknek és az utazási információs szolgáltatások kiépítésének alapjait

- Intelligens forgalomirányítás/forgalomszabályozás

- Támogatás a közlekedésinformációs rendszerek kiépítésében.

 

Figyelembe véve az évtizedes EU-s törekvéseket, illetve hogy itthon is stratégiai cél a közlekedés reformja, a közlekedési kultúra átformálása, a jövőben a területen jelentős projektek indulhatnak. Ezt támasztja alá az is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) stratégiai dokumentumaiban, így a 2010-2014-es időtávra vonatkozó Digitális Megújulás Cselekvési Tervben is helyet kapnak a közlekedésfejlesztéshez kapcsolódó intézkedések.


Hazai IKR prioritások:


- Autópálya-hálózat forgalomszabályozó és információs rendszerei

- "Szűk keresztmetszetek" megszüntetése a közúthálózaton

- Forgalomirányító központok

- Utazás előtti és utazás alatti információs rendszerek

- IKR alkalmazása a modern útüzemeltetésben

- Elektronikus útdíjgyűjtés

- Teherszállítási és logisztikai szolgáltatások

- Egységes személyközlekedési elektronikus fizetési rendszer.


A magyarországi törekvések sikerének egyik kulcsa, hogy az Európai Uniós projektekkel összehangoltan, azokhoz illesztetten kell őket megvalósítani. Kiemelt figyelmet érdemelnek az elmúlt évek alábbi EU-s projektjei, és azok eredményei:

 

TEMPO projektek, amelyek fő célja a forgalmi menedzsment és forgalomszabályozás, az utazási információs szolgáltatások, a rendkívüli események/veszélyhelyzetek kezelése, az elektronikus útdíjgyűjtés, a forgalomirányító központok, illetve a "horizontális feladatok".


A CONNECT projektek, (2004-2008) fókuszukban a határon átnyúló forgalom minőségének javítása az IKR alkalmazások harmonizált, összehangolt fejlesztésével, a koordinált forgalmi menedzsment és magas színvonalú utazási információk biztosítása a kiemelt észak-dél, illetve nyugat-kelet irányú korridorokon, a közúti monitoring infrastruktúra, a forgalomirányító központok európai hálózata, a forgalmi menedzsment és forgalomszabályozás, az utazási információs szolgáltatások, a teherszállítási és járműflotta menedzsment, az elektronikus útdíjgyűjtő rendszerek, valamint a rendkívüli események és veszélyhelyzetek kezelése.


Az EasyWay projekt (2007-) célterületei: forgalmi folyamok javítása/torlódások csökkentése, közlekedésbiztonság javítása, környezet állapotának javítása.

 

Az európai összefogáson alapuló projektek mellett fontos szerepe van az autóiparban tevékenykedő cégek fejlesztéseinek is. Ilyen a Volkswagen és további vezető európai autógyártók, valamint hardver- és szoftverkészítők által támogatott Pre-DRIVE C2X projekt (2010. szeptember), amelynek célja, hogy megteremtse a gépjárművek egymás és egy központi adatfeldolgozó közötti kommunikációját, így járulva hozzá az eddigieknél is biztonságosabb és hatékonyabb közlekedéshez.


A koncepció szerint a kommunikációs egységek adatokat küldenek a járműveknek, miközben veszik a forgalomban közlekedő többi gépkocsiból szolgáltatott adatokat is. A járművek vezetőit informálhatják például az aktuális sebesség-határokról, útjavításokról, valamint minden más - a közlekedés biztonsággal összefüggő - tudnivalóról. Az információk lehetőséget adnak a sofőröknek, hogy kikerüljék a kritikus közlekedési pontokat, azaz maximálisan alkalmazkodhassanak az előre nem látható közlekedési helyzetekhez. A szoftver anélkül szolgáltat információkat, hogy a sofőrt zavarná a vezetésben.


Összhangban a határokon átívelő összefogásokon alapuló projektekkel, építve az autógyárak, illetve egyéb közlekedési ágazatban tevékenykedő K+F cégek innovatív megoldásaira, a jogalkotó, valamint a közlekedésigazgatást alakító állami intézmények bevonásával a következő években egy esetleges pályázati forrásokon keresztül nyújtott tőkeinjekció segítségével minőségi előrelépés tehető a hazai közlekedés területén.


Az L-IT Group munkatársai az elmúlt években jelentős tapasztalatra tettek szert a fentiekhez hasonló, össztársadalmi fontossággal bíró projektek megvalósításában a projektötlet felmerülésétől a pályázat- és közbeszerzés-menedzsmenten, illetve minőségbiztosított kivitelezésen át az adminisztratív zárásig.

 

 

Források:

 

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium: Digitális Megújulás Cselekvési Terv 2010 - 2014 Az infokommunikációs ágazat cselekvési terve a társadalom és a gazdaság megújulásáért

http://rtm.science.unitn.it/intelligent-optimization/research.html

http://rtm.science.unitn.it/intelligent-optimization/damasco.html

http://www.anl.gov/TRACC/Applications/intelligent_transportation.html

http://www.em-its.eu/

http://www.otk.hu/cd19xx/1995/detrekoiakos.htm

http://www.tech-faq.com/intelligent-transportation-systems.html

http://www.volkswagen.hu/hirek/hirek/ujdonsagok_a_volkswagen_vilagabol/bemutatkozott_a_pre_drive_c2x_projekt/

https://docs.google.com/viewer?url=http://smartercities.hwsw.hu/images/smarterplanet/smarter_cities_prezentacio.ppt

https://docs.google.com/viewer?url=http://www.kte.mtesz.hu/05rendezvenyek/260711_34utugyi_napok0913-15/ea_binx/5szekcio/06_lindenbach.pps

https://docs.google.com/viewer?url=http://www.kte.mtesz.hu/05rendezvenyek/260711_34utugyi_napok0913-15/ea_binx/5szekcio/06_lindenbach.pps

https://docs.google.com/viewer?url=http://www.nyf.hu/upload/File/Technika/MolnarTintelligensauto.doc

http://blog.technostation.com/tag/navigation-system/

http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2008/_STORY/081023-01-e.html

http://www.its.dot.gov/msaa/11th_conference.htm